2016. július 4., hétfő

Futóblog újratöltve

Sajnos az elmúlt időszakban elhanyagoltam a blogolást, és a futással is hadilábon voltam néha, de az edzésekkel nem hagytam fel teljesen.
Most visszaolvastam a korábbi blogbejegyzéseket, és úgy döntöttem, hogy törlöm őket, mert szeretnék tiszta lappal indítani a futóbloggal kapcsolatban.

Néhány szó, honnan indultam:

Két évvel ezelőtt, 104 kilósan kezdtem neki a futásnak, és elkövettem az összes hibát, amelyet egy kezdő futó elkövethet - lett is belőle sok sérülés, motivációvesztés, agonizálás és rinyálás. Emiatt hol végeztem a futóedzéseket, hol kihagytam, hol diétáztam, hol zabáltam.

Néhány szó a jelenről:

A fentiek ellenére ma 87 kilósan, viszonylag normális alkattal és mozgással képes vagyok a futásra.
Heti hat alkalommal futok, jelenleg összesen 40-45 kilométert. Ebből három edzés laza 5 kilométeres futás, két edzés nagyon könnyű 4x1000 méteres résztáv (erről majd részletesen írok) + laza 5 kilométer, valamint egy edzés pedig könnyű hosszú futás (jelenleg 10 kilométernél tartok).

Néhány gondolat a jövőről:

Először is levettem a célkitűzésekről a félmaratoni és a maratoni terveket, és azokat a gondolatokat, amelyek annyira előre visznek, ameddig még nem látok el. A jövőbeli egyetlen célkitűzésem az lett, hogy annyira tervezek előre, ameddig erős bizonyossággal tervezni tudok.

Tehát néhány gondolat a közeli jövőről:

A jelenlegi célom, hogy növeljem az edzésadagokat, ehhez pedig fogynom és gyorsulnom kell. A következő két hónapban szeretnék 5-6 kilótól megszabadulni, illetve szeretnék gyorsulni. Addig nem akarom számottevően növelni az edzésmennyiséget, amíg a testsúlyom be nem megy a 25 pontos BMI index alá, amely az esetemben 82 kg (181 cm magas vagyok).

A BMI indexről:

Body mass index - tulajdonképpen egy mérőszám, amely az egyén magasságához viszonyítva határozza meg, hogy az illető testsúlya alapján sovány, normál, vagy elhízott testalkatú. A BMI index kiszámolható, ha a testtömeget elosztjuk a testmagasság méterben megadott értékének a négyzetével. Ha az érték 18,5 alatti, akkor sovány, a 18,5-25 közötti akkor normál, ha 25 feletti, akkor túlsúlyos testalkatú.

Nem fetisizálom a BMI indexet, hiszen sok esetben torz képet mutat - főleg az izmos emberek esetében - de az én eseteben még játszik egy enyhe túlsúlyosság.
Nem lesz nehéz kitalálni, hogy az edzésmennyiség növelését azért kötöm a súlyvesztéshez, mert rossz tapasztalataim vannak. Igen, én vagyok az a futó, aki heti 100 kilométeres edzésadagok mellett sem volt képes fogyni, helyette minden egyes másodpercért kemény résztávos edzésekkel fizettem, amelynek az eredménye sérülés, túledzettség és kemény elfásulás lett. Helyette fogytam volna néhány kilót havonta, és magától jött volna a várva várt gyorsulás.
Tehát a közeli jövőben nem futótempót határoztam meg célként, hanem azt az testsúlyt, amelynek az elérése után növelni fogom az edzéseket, de hogy mennyivel, azon ráérek gondolkozni akkor, amikor elértem a célom.

Tehát futóblog újratöltve: a jövőben jelentkezni fogok néhány gondolattal, illetve tapasztalattal, valamint edzéselméleti anyaggal.